Thirteen Reasons Why | recenze

31. července 2014 v 14:21 | Liz |  Books
Hello everyone.
Puf, recenzi na knihu už jsem sem nepsala pořádně dlouho a taky je to teprve podruhé, co ji píšu tak, že dávám obálku knihy do rohu, což není moc můj styl, ale šetří to místo a dělají to i většina ostatních, tak jsem si řekla, proč ne? Taky už se vidím, jak to po zveřejnění ještě 10x upravuju, aby to vypadalo jako pořádný článek. Anyway, tato recenze je na knihu 'Thirteen Reasons Why' aneb v češtině - 'Proč? 13x proto'. Předtím než začnu chci zmínit, že přeložená česká kniha má hrozně divnou obálku, která se mi ani trochu nelíbí. Když se na ni podíváte, vypadá jako taková kniha o 10ti leté holčíčce, která sní o tom, že bude superstar, což by fakt nemělo. Takže se tím nenechte předčastně zmást.

Clay Jensen je normální, průměrný kluk, který chodí na střední školu a obyčejně nemá žádné problémy. Jednoho dne mu ale přijde krabice se 7mi kazetami bez zpáteční adresi a kdo by nebyl tak zvědavý, aby si je poslechl? Když však doma začne poslouchat první kazetu, byl by radši kdyby nikdy nezačal, kazety jsou totiž od jeho staré spolužačky Hannah Baker, která spáchala sebevraždu. Clay je zpočátku velmi vyděšený, ale ví, že si to musí poslechnout, protože právě tam je vysvětleno proč se Hannah zabila. Clay si nejprve poslechne první kazety doma a následně vyráží ke svému kamarádovi, kterému bez dovolení ukradne Walkmana. Následně se řídí mapou od Hannah a navštěvuje místa, která Hannah změnila život, místa, která ji vedla k jejímu
rozhodnutí. Každá kazeta je určena příhodě jiného člověka a všechny na sebe navazují. Clay zjišťuje, že lidi si to posílají po sobě, aby si to každý ze seznamu mohl poslechnout, ale taky to znamená, že všichni uslyší všechno, co ji zastihlo a samozdřejmě hlavně pochopí jaký svině ti ostatní jsou. Celá kniha je v podstatě o tom, jak Clay poslouchá kazety a čeká až přijde řada na něj. Na konci kazety samozdřejmě posílá dál, ale cítí se naprosto jinak, je hodně zdrcen tím, že nedokázal Hannah zachránit.

Upřímně řečeno, tahle kniha byla jedna z těch nejlepších, který jsem kdy četla a hodně jsem se do ní začetla a nechyběl u ní ani pláč ani smích. Hannah byla zvláštní osoba a někteří lidé, kteří knihu četli říkají, že nechápou proč se zabila, ale já si myslím, že všichni co tohle říkají to četli z pohledu někoho, komu bylo jedno, jak to s ní dopadne. Celou knihu jsem si ale prostě nedokázala udvědomit, že je Hannah opravdu mrtvá. Možná to bylo tím, že jsem je shippovala s Clayem, ale nedokázala jsem si představit, že ta holka nahrála kazety a pak spáchala sebevraždu. Slyšela jsem, že by se měl i točit podle knihy film a Hannah Bakerovou by měla hrát Selena Gomez, což by se mi po nějakém tom uvážení dost líbilo, protože je Sel skvělá herečka a mám ji hrozně ráda.

Stay weird, LizLíbající