/ / the vampire academy / /

3. února 2015 v 20:37 | Liz |  Books

Kdybyste mi v květnu dali Vampýrskou akademii do ruky a řekli mi, že si to musím přečíst, protože je to jedna z nejlepších knížek a sérií, co kdy přečtu, asi bych se vám vysmála a nikdy na to nešla. Upíři? Proboha, jen to ne. Kniha o upírech na škole, která bude nejspíš obsahovat jen románky a kousání do lidí? Ne, ne, ne. Kniha o upírech s fakt divným obalem? Nenuťte mě to říkat znovu. A kdybych tohle udělala, byla by to obrovská chyba, ani si nedokážete představit jaká, protože tahle série se opravdu stala jednou z mých oblíbených. A přesně proto se i vám budu snažit vnutit minimálně první díl, jelikož bych si neodpustila, kdybych to aspoň nezkusila. Já na ni vlastně narazila - jako na většinu knížek, přes moji starší sestru. Ona už byla u druhé, či třetí knihy, když jsme se spolu dívaly na film, jenž se mi překvapivě opravdu hodně líbil. Asi nejsem jediná, co nemá ráda číst knihy po tom, co jsem viděla film, ale i přesto jsem se v létě pustila do prvního dílu. /budu se snažit minimálně spoilerovat, ale berte v ohledu to, že dělat takovou recenzi na celou sérii není nejlehčí/

V první knize se poprvé setkáváme s postavy tohoto příběhu, a to hlavně s Rose a Lissou, nejlepšími kamarádkami, které jsou na útěku z akademie sv. Vladimíra, školy pro vampýry jako jsou ony. Jediným rozdílem mezi nima je to, že Lissa je poslední z královského rodu Dragomirů a je morojkou, zatímco hlavní hrdinka Rose je obyčejná dampýrka, která má v popisu práce moroje chránit. Spojuje je však důležitá věc - jednostranné pouto, kterým může Rose vlastně vidět do hlavy Lisse, cítit to, co ona, vidět to, co ona a..asi jste mě pochopili. Hned na začátku knihy je však chytí a odvezou zpět do akademie, kde se musí potýkat s Lissinou mocí, vynechanými roky studia a možná i s nějakými románky. Fakt možná.
V druhé knize začíná být politika vampýrského světa mnohem horší a to i Rosinin život. Vstoupí jí do ní další důležitý člověk a nový uživatel éteru, Adrian Ivaškov. Všichni studenti opouští akademii na lyžařský výlet, jelikož hrozí napadení Strigojů - nesmrtelných vampýrů, kteří ze svých obětí nejen pijí, ale taky je zabíjejí. Rose poznává jaké to je ztratit blízkou osobu i být ve smrtelném nebezpečí.

Ve třetím díle se však všechno konečně semele a stane se hrozně moc věcí najednou. Deprese s éterem a temnota, kterou na sebe Rose bere od Lissy se zvětšuje a její láska k jejímu instruktorovi nepolevuje. Musí také začít myslet na školu, kterou musí dokončit, aby se stala Lissininou strážkyní, musí se potýkat s útočícími instruktori a ochraňovat Christiana. Dominuje překvapivý konec a překvapivý..eh, předkonec? Tento díl je pro mě jeden z oblíbených, protože jsem tady byla naplno přesvědčena o tom, jak je Rose poctivá a vždy dodrží slib, je jednoduše hrozně silná osoba.
Čtvrtý díl je nejpochmurnější. Rose navštěvuje Lissu jen přes pouto a Lissa vůbec neví, co se s Rose děje. Ale ani její nejlepší kamarádka, kterou musí ochraňovat jí neodradí od splnění slibu a zabití muže, kterého miluje (teď zním fakt divně). V tomto díle se poprvé setkáme s alchymistkou Sydney a Dimitriovou rodinou, Sibiří. Hlavním ale zůstává, dokáže Rose dodržet svůj slib a ublížit, co nejméně lidem?

Pátý díl, Rose, Lissa, Christian i Eddie maturují. Rose se vzdává své hluboké lásky a dává šanci jinému uchazeči (jo, líp to říct nešlo). Všichni tak opouští akademii a vydávají se na královský dvůr. Strážci hledají práci a Lissa s Christianem se připravují na vysokou. Naše partička se však nemůže spokojit bez problémů a nebezpečí a taky osvobození zločince, který je málem zabil z vězení, to by prostě byla nuda. Co je ale důležité, tím je otázka jestli je možné proměnit strigoje zpět v dampýra. Nebo taky, zabijou Rose za vlastizradu, vraždu královny, kterou nespáchala?
Poslední díl vampýrské akademie, nejdelší a nejbolestnější. Rose utíká z vězení s pomocí svých přátel, ale jako obvykle nedokáže jen sedět a musí pomoci Lisse, kterou proto nominuje do voleb na nového panovníka. Její přátelé zůstavší na dvoře se snaží najít vraha královny, zatímco Rose se snaží najít ztraceného sourozence Lissy. Opět se setkáváme s alchymistkou Sydney, také s Rosinou matkou a zákeřným otcem, který jednoduše dokáže všechno. Návštěvy ve snech, temnota z éteru a nevysvětlitelné chvilky Rose neustále komplikují život, ale i nadále je vycvičená a nejlepší, jaká může být, vždy ve střehu a vždy ochotna zachránit princeznu Lissu. Počkat..princeznu? /spoileeer/

Po tom, co jsem jakž takž shrnula děj, dejte mi prosím prostor na mé názory. Tyhle knížky byli prostě LUXUSNÍ. Nesnáším tohle slovo, ale jiné nejde použít. Většina YA knih se zaměřuje hlavně na hlavní hrdiny a jejich problémy, což mi nevadí, ale Richelle Mead zařadila i všechny tyto politické problémy se kterými se vypořádávají všichni. Rose není jen ta nejlepší kamarádka, je úžasná. Je to problém, dělá hrozně moc chyb, ale je taky jedna z mála, co si je dokáže přiznat. I když se shodou okolností silně zamilovala, vždy upřeďnostňuje povinosti a samozdřejmě, její nejlepší kamarádku Lissu. Rose vždy splní slib, dokáže se omluvit a racionálně uvažovat..dobře, to jen někdy. Je to strašný cholerik (naše společná vlastnost, heh), ale dokáže si stát za svým názorem a kromě Dimitriho jsem neviděla nikoho, kdo by s ní vyhrál hádku. Minimálně vyhrál v tom smyslu, že ona sama uznala, že její protivník má pravdu. Rose Hathaway je jedna z nejúžasnějších postav, o které jsem kdy četla. Možná jsem jedna z mála, co si to myslí, ale ať, mám nejlepší argumenty a ať si myslíte, co si myslíte, tahle holka vyhrála zatracený život. Jo, a taky je to můj badass a je sexy as fuck, děkuju mockrát.

Lissa a Christian, pokud se tito dva nestanou vaším OTP, tak nemůžeme být kamarádi. Je málo autorů, kteří mě opravdu přesvědčí o tom, že se dva lidi milujou, ale Richelle Mead to dokázala. Lissa je silná osobnost, která dokáže všechno. Přijít o celou rodinu, být neustále v depresích a přitom vystupovat na královským dvoře v perfektních šatech? Jo, dost působivé. Eddie, přišel o svého nejlepšího přítele, ale nikdy si nedovolil se zhroutit. Upřímně, dnešní lidi se zhroutí kvůli rozchodu, tenhle kluk viděl svého nejlepšího kamaráda umírat a to ho jen postrčilo dopředu. Eddie není tak hlavní postava, ale je to pravý kamarád a každý si zaslouží někoho jako jeho, někoho na koho se můžete vždy obrátit ať jde o cokoliv. To myslím vážně, ne hodně lidí by souhlasilo s útěkem z vězení podruhé.
Adrian Ivaškov, aneb můj oblíbený opilý bastard. Všichni říkají něco typu, nic si nezačínejte s opilci a psychicky na hovno lidmi, ale kdybyste přede mě postavili Adriana Ivaškova, který by mi říkal 'malá dampýrko', jsem vaše, opilec neopilec. Zezačátku mi sice připadal jako slabá postava, nebylo na něm toho tolik a vlastně nebyl pod takovým tlakem nebo mu neumírali blízcí. V šesté knize jsem poznala, že všichni máme nějaké slabiny a Adrian, můj bonbonek to schytal hodně. Je to tvrdohlavý idiot, ale ať, já ho zbožňuju. On je vlastně jeden z mála důvodů, proč jsem se neoddala shippování Rose a Dimitriho na 106%. Nemusí vám to připadat, vlastně to ani neví on o sobě, ale ze všechn postav v knihách je nejsilnější.
Dimitri, ach můj velký, silný a úžasný Dimitri. Pokud jsem si myslela, že Rose je zodpovědná a nikoho nenechá na holičkách, tak musím opravdu přiznat, jak říká Rose, tenhle chlap je bůh. Westernové romány, černý kabát a nejlepší sebeovládání, tak to je Dimitri Belikov, dámy a pánové. Nechtěla jsem se ho v třetí knize vzdát, ale Adrian a Rose? To bylo moc moc krásný. Pak jsem si ale uvědomila (dřív jak Rose, pozor), že Dimitri a Rose není roztomilá láska s pusinkama a objímaním a přesně to oba dva potřebují, člověka, na kterého se můžou spolehnout. 7 let věkový rozdíl? Well, pokud se milují, tak ať, že? (:D) Tenhle chlapák je nesobecký a sakra vychytralý bůh a pokud nedostanu svadbu jeho a Rose, Richelle Mead nebude ještě dlouho dýchat.
Fakt si nejsem jistá, jestli jsem to už zmínila, ale tuhle sérii miluju, tečka. Je pravda, že jsem se někdy nudila, ale nemyslím, že existuje kniha, u které bych se nenudila. Povahy postav byli neuvěřitelné a říkám vám, hrozně lehce vám přirostou k srdci. Děj je zamotaný, nepochopíte asi polovinu, ale což, pokud mám Dimitriho a Rose v posteli, Lissu bez pořezaných paží a Adriana s cigaretou, jsem poměrně šťastná. Richelle Mead zasluhuje velké poděkování za to, že přece jen nezabila všechny mé oblíbence, i když jich teda mohla ještě pár nechat. Všech šest knih jsem si moc užila a já vám je nejen doporučuju, ale prosím vás o přečtení jich. Nemusíte mi věřit a můžete si myslet, že to jsou blbosti, ale sakra, kamarádi, já nečtu špatný knihy.
Richelle Mead, děkuju za něco tak úžasného.

Stay weird, LizLíbající

Anketa